Lectura școlară obligatorie

Majoritatea dintre noi, oricât de pasiona?i de lectura, ?inem minte cel pu?in o carte obligatorie de la ?coala a c?rei parcurgere ne-a pus r?bdarea la încercare. Formula alternativa pentru promovarea  examenelor si extemporalelor este cat se poate de cunoscuta, lectura propriu-zisa este abandonata in favoarea tocirii de comentarii didactice eventual dublate de vizionarea ecraniz?rii. Odat? cu promovarea examenului, elevul are libertatea de a reveni la lecturi care chiar îl intereseaz?.

Când tratam problemele lecturilor ?colare obligatorii primul si cel mai important aspect de men?ionat e conflictul dintre doua nevoi incontestabil divergente: pe de-o parte nevoia de  promovarea lecturii intr-un context cultural dominat de medii vizuale (televiziune, jocuri video etc.), pe de alta parte dezideratul de familiarizare a unei felii consistente din popula?ie cu scrierile canonice ale literaturii romane.

Solu?ia aleasa in înv???mântul romanesc este de predare a elementelor de construc?ie narativa si a stilurilor literare  pornind de la analize pe texte ale autorilor romani clasici. Elevului i se cere sa î?i asume o m?sura de competenta in tehnica literara pornind de la tratarea unui text care in foarte multe cazuri este pur si simplu irelevant pentru via?a si preocup?rile sale, spre exemplu se petrece intr-un mediu rural de mult apus ale c?ror coordonate nu mai faciliteaz? identificare nici m?car elevilor de la sate.

Un argument in favoarea men?inerii lecturilor canonice vine de peste ocean unde in ciuda diferen?elor de structura conflictul men?ionat mai sus totu?i apare. Dr. Fran Hillyer, specialista in management educa?ional, considera ca exista motive întemeiate pentru promovarea anumitor c?r?i: “Un bun exemplu este Marele Gatsby pentru ca este situat unic atât in literatura cat si in istoria americana. Studiind istoria interbelica al?turi de Marele Gatsby po?i g?si referin?e cu privire la prohibi?ie, lupta intre clase, visul american si alte concepte cheie.” Acest tip de argument ne îndreapt? privirea spre felul in care este f?cuta selec?ia operelor canonice si ne încurajeaz? sa ne întrebam care este relevanta romanului Baltagul in istoria na?ionala spre exemplu.

O alta varianta de tratare a problemei vine din sistemele educa?ionale vest-europene, unde conform m?rturiilor elevilor care pe fondul emigr?rii temporare au fost expu?i ambelor sisteme, metoda de predare este mai atractiva. In ?colile str?ine emfaza se pune pe dezvoltarea intereselor predilecte si creativit??ii. Astfel profesorii de acolo au mana libera spre a discuta la clasa literatura populara al?turi de tratarea clasicilor literaturii locale. Totodat?, se face mai pu?ina distinc?ie intre literatura na?ionala si literatura europeana in ansamblu. Cu toata animozitatea istorica in Fran?a se studiaz? si Shakespeare al?turi de Moliere.

Nu avem preten?ia de a formula o solu?ie, cu toate acestea, consideram ca experien?ele exterioare trebuiesc luate in calcul. Pe de alta parte suntem con?tien?i ca nu am putut sa tratam suficient de vast subiectul si va încurajam sa veni?i cu viziunea voastr? asupra sa.

 110928032352-patterson-kids-reading-story-top

Nu se adaugă comentarii.