O incursiune în proza feminină. Autoare importante de citit

Proza feminină nu este o categorie secundară a literaturii, ci o voce de rezistență, o formă de eliberare și de reinventare a sinelui. Din secolul al XIX-lea până astăzi, scriitoarele au transformat actul scrisului într-un gest politic și personal, o modalitate de a spune exist într-o lume care, mult timp, le-a negat existența literară.

De la Louisa May Alcott, pionieră a feminității literare moderne, la Sylvia Plath, vocea vulnerabilității transformate în artă, de la Clarice Lispector până la Elena Ferrante, aceste patru scriitoare ne oferă o genealogie a curajului de a se exprima.

Începutul unei revoluții

În secolul XIX, când femeilor li se permitea doar să citească, nu și să scrie despre sine, Louisa May Alcott a îndrăznit să imagineze o lume în care o tânără visează la independență. În „Micuțele doamne”, personajul Jo March refuză convențiile patriarhale, fiindcă nu vrea să se căsătorească din obligație, ci să-și urmeze chemarea de scriitoare.

Alcott scrie cu o blândețe care ascunde un radicalism profund. În spatele scenelor domestice se află o declarație politică, femeia care are dreptul la propriile ambiții.

Romanul, considerat adesea „literatură pentru fete”, este, de fapt, un manifest timpuriu al feminismului literar.

Dacă Jo March ar fi trăit în secolul XX, ar fi fost poate Sylvia Plath, o visătoare, sfâșiată de artă și viață.

Libertatea și abisul interior

Cu aproape un secol mai târziu, Sylvia Plath duce lupta lui Jo March, dar pe un alt plan, acela al interiorității feminine. În „Clopotul de sticlă”, protagonista Esther Greenwood trăiește drama femeii educate, inteligente, dar prizonieră într-o lume care îi impune un singur rol, anume cel de soție perfectă.

Dacă Alcott a deschis ușa libertății, Plath a arătat prețul pe care îl plătești pentru ea. Scriitura ei este confesivă, dureroasă, sinceră până la sângerare.

În fiecare pagină se simte tensiunea dintre vocea socială și vocea personală, dintre așteptările lumii și adevărul interior.

Pentru Plath, scrisul devine o formă de supraviețuire. Femeia care se simțea sufocată de clopotul invizibil al normelor a transformat fragilitatea în literatură.

Revoluția tăcerii

Dacă Plath scrie despre femeia prinsă între societate și dorință, Clarice Lispector scrie despre femeia care se caută pe sine dincolo de lume.

În proza ei, „Hour of the star”, „Passion According to G. H.” sau „Apprenticeship or The Book of Pleasures”, nu mai există poveste în sens clasic, ci o conștiință care se trezește. Personajele Claricei nu luptă împotriva bărbaților, ci împotriva propriilor limite. Ele descoperă că libertatea nu înseamnă doar independență, ci capacitatea de a te privi fără frică.

Lispector este, în felul ei, o continuatoare a lui Plath, dar fără disperarea tragică, ci cu o liniște aproape mistică.

În timp ce Plath se prăbușește în abis, Lispector plutește în el, contemplându-l.

Pentru feministele de azi, Clarice Lispector este un reper nu doar estetic, ci și existențial, fiind o femeie care a făcut din introspecție o armă de rezistență.

Femeia contemporană își spune povestea

Dacă Alcott a dat voce femeilor, Plath le-a vorbit suferința interioară, iar Lispector le-a redat conștiința, Elena Ferrante le oferă femeilor contemporane dreptul de a-și nara viața în întregime.

În tetralogia napolitană, care cuprinde volumele „Prietena mea genială”, „Povestea unui nume nou”, „Cei care pleacă și cei ce rămân” și „Povestea fetiței pierdute”, Ferrante urmărește viața a două femei, Lila și Elena, care sunt implicate într-o relație de prietenie complexă, marcată de rivalitate, admirație, trădare și dragoste.

Elena Ferrante scrie despre corp, sexualitate, maternitate și clasă socială cu o sinceritate dezarmantă. Femeile ei nu sunt ideale, ci reale. Sunt furioase, contradictorii, uneori crude.

În universul Ferrante, feminismul nu este un discurs, ci o formă de luciditate, capacitatea de a-ți asuma întreaga existență, cu tot ce implică ea.

Proza feminină este mai mult decât o nișă literară. Este o formă de existență împotriva uitării. De la Alcott la Ferrante, femeile au scris pentru a-și revendica nu doar locul în literatură, ci și în lume.

În timp ce bărbații scriau despre eroi, ele scriau despre trupuri care dor, minți care se frâng, tăceri care apasă. Dar tocmai în aceste fragilități au găsit forța.

Ceea ce unește aceste patru scriitoare este curajul de a fi sincere într-o lume care preferă femeile tăcute. De aceea, citindu-le, nu asistăm doar la evoluția prozei feminine, ci la cronica unei eliberări care continuă și astăzi, prin fiecare femeie care scrie, citește, vorbește și nu mai acceptă să fie doar personajul altcuiva.

Despre Cristiana Pantici

Cristiana Pantici este jurnalist cultural. A semnat articole pentru publicații precum Ballet Magazine Romania, Catchy.ro, Vice, Revista Golan, iar în prezent are un blog, Zenobisme.ro, unde spune povești pentru ca alte femei să nu se mai simtă singure.