Proza fantastica 4 - Mircea Eliade

Fundatiei Cu...
Cartonata (hardcover)
 
7,99LEI
-6%
Fundatiei Cu...
Cartonata (hardcover)
15,99LEI 14,99LEI
Titlul orginal: Proza fantastica 4
Limba primei editii: franceza
Anul aparitiei primei editii: 1977
Anul aparitiei primei editii romanesti: 1992
Editura la care a aparut: Fundatia Culturala Romana
Wikipedia: https://ro.wikipedia.org/wiki/Mircea_Eliade#Opere_literare
'Cele trei gratii' si 'La umbra unui crin' sunt ultimele doua volume ale colectiei de cinci volume de proza fantastica semnata de Mircea Eliade si aparuta la Editura Fundatia Culturala Romana in anii 1990. Datata de Eliade 'Paris, august 1976', nuvela 'Les trois graces' vede lumina tiparului anul urmator in capitala Frantei si se incadreaza, potrivit unor perspective, in literatura stiintifico-fantastica. Desigur, stim fantasticul; fara a le recunoaste intotdeauna, putem ghici sursele care apar in credinte si mituri. Prin aceste constante, 'La umbra unui crin' nu face exceptie. In plus, cronologia actiunii celor cinci nuvele reunite in volum subliniaza ancorarea literaturii eliadesti in istoria contemporana a romanilor si in istoria moderna a Europei.

Despre Proza fantastica 4 - Mircea Eliade

Cele trei gratii
 
Titlul nuvelei este legat de simbolul ceresc al Gratiilor. In calitate de zeite celeste ale frumusetii, Gratiile personificau farmecul si armonia (Thalia), splendoarea (Aglae) si placerea de a trai (Euphrosyne). Actiunea se desfasoara in timpul unei vacante de vara, cand patru vechi prieteni se intalnesc la o cabana langa Poiana Dornei. Personajul principal este Aurelian Tataru, un medic controversat si decedat in debutul povestii. La cateva ore de la moartea doctorului Tataru, prietenii sai mediteaza cu nedumerire la semnificatia ultimelor cuvinte ale raposatului: Les trois Graces
Inginerul Hagi Pavel, botanistul Filip Zalomit si doctorul Nicoleanu isi amintesc momentele petrecute impreuna, indeosebi un episod anume: cand botanistul si raposatul erau studenti in Elvetia, ei descopera intr-o padure trei vile superbe (numite potrivit indicatoarelor Les trois Graces), care pentru Zalomit alcatuiau o casa de vis fascinanta. 
Medicul Tataru s-a prabusit in timpul unei drumetii la care au participat toti prietenii veniti in vacanta iar cea care ii provocase moartea este Frusinel Chiperii, cea care fusese pacienta medicului, alaturi de Aglae Irimescu si Italia Galdau. Aflate intr-o situatie critica de sanatate, cele trei femei in jur de saizeci de ani au fost supuse tratamentului impotriva cancerului descoperit de savant. 
Aflandu-le prenumele, medicul le-a numit Aglae, Thalia si Euphrosyne, asociindu-le cu identitatea sacra a celor trei gratii. Medicul le oferise regenerarea biologica, proces care le reda femeilor tineretea pierduta. Ulterior, el trezeste numeroase suspiciuni in randul specialistilor si tratamentul este intrerupt brusc. Toate insemnarile si fisele medicale sunt distruse de medic si viata celor trei paciente nu mai prezinta interes pentru nimeni. 
Una dintre paciente (Italia Galdau) moare intr-un accident de masina, a doua (Aglae Irimescu) emigreaza in Statele Unite iar ultima dintre cele trei gratii, batrana si totodata tanara Frusinel reface involuntar soarta ingrata a mitologicei Persephone. Dupa multi ani doctorul Tataru o reintalneste si isi gaseste moartea in imprejurari neclare, ceea ce alerteaza Securitatea.
Aflandu-se valoarea stiintifica si politica a descoperirii, Frusinel este pusa sub o discreta urmarire pentru recuperarea formulei miraculosului ser al intineririi. Anchetatorul mortii medicului isi recunoaste public incapacitatea de a elucida misterul iar Zalomit este singurul care intuieste mesajul secret al prietenului sau: moartea este o implinire, o perfecta integrare a tuturor facultatilor inalte cu care am fost daruiti.
 
La umbra unui crin
 
Volumul include cinci nuvele care evolueaza de la adolescenta la batranete, asemenea unui roman. Mircea Eliade are un talent rar, stiind sa imbine magia miturilor cu istoria contemporana a Romaniei si a Europei. Fie ca cititorii vor intalni fiica unui capitan, un locotenent poet sau un ghicitor, personajele lui Eliade sunt intr-o permanenta cautare, cea a mantuirii prin minunat. 
Aici nu mai este vorba despre Timpul sacru sau Timpul profan, ci de caile de comunicare dintre cele doua lumi. In pofida numeroaselor povesti revelatorii si a semnelor, personajele din Podul nu reusesc sa descifreze mesajele initiatilor si se rezuma la simpla contemplare a unor fenomene uneori miraculoase si alteori bizare. Relevante sunt si cuvintele unui personaj, ce insista pe amnezia si imposibilitatea recunoasterii puntilor de trecere in alte planuri spatio-temporale. 
In nuvela La umbra unui crin se remarca aceeasi amnezie a protagonistilor, indeosebi cea a lui Ionel Postavaru. Unele cuvinte capata, in noul context al exilului, alte valente decat cele initiale. Peste expresia la umbra unui crin, in Paradis se va suprapune povestea unor camioane ce dispar la un anumit kilometru intr-o turnanta iar cuvintele obsesive si traseele misterioase ale autovehiculelor nu se vor descifra pentru protagonisti in nicio forma de revelatie a sacrului, toate aceste intamplari fiind plasate in sfera bizarului.